Facebook is het grootste social media netwerk ter wereld, met ongeveer 1,35 miljard gebruikers. Dat is ongeveer een vijfde van alle bewoners van de planeet. Facebook is vooral populair vanwege de mogelijkheid om informatie te ‘posten’, oftewel online te zetten, die vervolgens kan worden bekeken door iedereen die je als ‘vriend’ toelaat. In principe zijn dit mensen die je ook in het ‘echt’ kent, maar vaak genoeg zijn het ook mensen die je alleen online kent en bijvoorbeeld aan de andere kant van de wereld wonen.
Megabedrijf
Met Facebook wordt de wereld ineens erg dichtbij. Je kunt namelijk met een muisklik in contact komen met 20 procent van de hele wereldbevolking. Dit is een revolutie op het gebied van communicatie, maar ook op het gebied van advertenties. Nooit eerder was er namelijk een medium dat de mogelijkheid om zoveel mensen te bereiken als Facebook. Veel adverteerders hebben Facebook daarom gevonden als mogelijk om advertenties te plaatsen en mensen over te halen om hun bedrijfssite te ‘liken’. Hiermee abonneer je jezelf in wezen op alle advertentie die dit bedrijf op Facebook plaatst. Het legt het concern zeker geen windeieren. De omzet van Meta / Facebook in 2015 was ongeveer 18 miljard dollar. Vrijwel volledig afkomstig uit advertentiegeld.
Aanmelden en inloggen op mijn Facebook
Wat Facebook verder erg sterk maakt is de makkelijke bediening en interface. Wil je een account aanmaken op Facebook, dan hoef je alleen maar een gebruikersnaam te verzinnen en een e-mailadres op te geven. Vervolgens kun je er vaak voor kiezen om jouw inloggegevens automatisch op te slaan, zodat je jezelf automatisch kunt aanmelden.
Na het inloggen wordt automatisch een Facebook pagina voor je aangemaakt, waar je jouw profiel op kunt invullen. Uiteraard gaat het daarbij om je naam, je werk, je hobby`s, maar ook dingen als geloofsovertuiging of je favoriete films kunnen een plek krijgen op je profiel. Je bepaald zelf hoeveel je van je zelf wilt laten zien aan de mensen die je toestemming geeft om jouw profiel te bekijken. Nadat je jouw profiel hebt ingevuld kun je verder gaan met het uitnodigen van mensen die je kent en die al een Facebook pagina hebben. Daarna kun je beginnen met het echte werk en berichten gaan posten. Bijvoorbeeld over je nieuwe Facebook pagina.